maandag 5 september 2011

Huismoeder....

Las net via een link een blog over fulltime huismoeder. Erg leuk moet ik zeggen!

Ik ben ook een tijdje fulltime huismoeder geweest, mede omdat ik werd ontslag zou krijgen wegen eens re-organisatie. Inmiddels is dat alweer een jaar of 5 terug.
Ben toen bijna 2 jaar fulltime huismoeder geweest en heb er ook geweldig van genoten.

Geen geren naar een oppas, je eigen tijd indelen, noem maar op. De oudste, inmiddels acht, ging toen naar de peuterspeelzaal 2 dagdelen in de week en de kleinste nu bijna 7 was lekker bij mij thuis. Geweldig vond ik het. Alleen het rondkomen was niet altijd gemakkelijk. En nee, wij zijn geen types die 2 à 3 keer per jaar op vakantie gaan/moeten. Stel niet al te gekke eisen aan het leven, maar wil toch wel leven.

Wij hebben een koophuis, en dan moet je toch rekening houden met bepaalde dingen. Verder heeft mijn man nog 2 kinderen uit een eerder huwelijk dus er ook moet ook behoorlijk allimentatie betaald worden. Geeft niets, het is voor de kinderen, maar ja het moet er wel zijn. Gelukkig is de oudste nu op eigen benen, en kan voor zich zelf zorgen, maar de ander is 18 en studeert. We proberen haar toch ook zoveel mogelijk te helpen, maar ze werkt zelf ook en kijkt goed naar de centjes. Echt top...
Maar even over de buffer, die begon behoorlijk te slinken en na 2 jaar kreeg ik de kans op een superleuke baan. En toch twijfelde ik eerst, wilde ik mijn vrijheid kwijt en stress over oppas of zou het te combineren zijn. We hebben destijds vanalles uitgezocht, en het bleek dat het minimum aantal om te werken 16 moest zijn.

Nou perfect, maar dan wilde ik wel contra werken aan het rooster van man...aiii.
Ik was al bang dat ik teveel noten op de zang zou hebben, maar ging erg open naar de sollicitatie. Heb van mijn kant gezegd wat ik wilde, en er was sprake van dat het toch echt 24 uur moest zijn anders kon ik niet komen werken. Nou prima, dan niet dacht ik toen. (met pijn in mijn hart, want het is echt een superjob) totdat ze toch overstag gingen en ik na de zomer kon beginnen met de opleiding. Wel een maand fulltime i.v.m. de opleiding en nu werk ik alweer 3 jaar, 2 dagen in de week zonder stress. Want ik lever het rooster van mijn man in en ik word er omheen gebouwd.

De kinderen hoeven als ik het globaal bekijk maar een keer of 5 per jaar over te blijven op school en verder is er altijd iemand thuis. Het zij mijn man, of ik.
Ben nu blij dat ik toch die keus heb gemaakt destijds. De buffer is er nog steeds niet optimaal, maar daar wil ik meer aan gaan werken. En dan hoop ik dat het met een paar jaar weer allemaal op peil is.

Maar goed ik dwaal af.....
Over het fullttime huismoeder zijn, als je het kan doen, zou ik zeggen DOEN!!
Het is super echt waar. Het word alleen zo verschrikkelijk ondergewaardeerd. Maar het is een fulltime job en ik heb het zelf ook altijd als heerlijk ervaren dat mijn moeder altijd thuis was als ik uit school kwam. Daarom hoop ik dat mijn kinderen later ook dat gevoel hebben, dat het prettig was dat papa en mama of in elk geval een van de twee thuis was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten